Harry Potter och de vises sten



Genre: Drama, Fantasy, Äventyr
Åldersgräns: 11 år
Tid: 2 timmar och 27 minuter
Release (DVD): 11 november 2004
Nomineringar: 3 Oscar nomineringar, 13 pris och 46 andra nomineringar
Uppföljare: Harry Potter och hemligheternas kammare, Harry Potter och fången från Azkaban, Harry Potter och den flammande bägaren, Harry Potter och Fenixorden, Harry Potter och halvblodsprinsen, Harry Potter och dödsrelikerna (2010)
Skådespelare: Alan Rickman, Daniel Radcliffe, Emma Watson, John Cleese, Richard Harris, Rupert Grint

Handling: Harry bor utanför London med sin moster, morbror och kusin eftersom hans föräldrar är döda sen han var ett år gammal. Helt plötlsigt börjar det att hända massa konstiga skaer och Harry får reda på att han är trollkarl och är den ända som har överlevt ”Du-Vet-Vem” och skickas iväg på trollkarlsskola långt bort och där fortsätter det att hända massa konstiga saker.

Jag tycker: Herregud! Jag är Harry Potter beroende! Jag skulle inte klara mig utan legot, bilderna, handukarna, dvderna och böckerna som jag har här hemma! 4/5! Den kunde fått mer för lite roligare saker som kunde kommit med och så.

Kommentera

