Downton Abbey 3×09 ”Christmas Special”

Var ska man börja? Det hände så sjukt mycket! Jag gillar hur de gjorde att Branson började fundera på var han passar in. Själv tycker jag han är bra ”upstairs”, men jag är ändå glad att han inte gillade Edna. Han passar så sjukt bra med Sibyll och jag är glad att han ännu inte har släppt henne. Men det var lika roligt att se honom tillsammans med sina vänner i tjänstefolket.

Jag gillar Thomas/Jimmy. Jag gillar hur Thomas slutar vara självisk i närheten av honom, och hur mycket mer Jimmy trivs i Thomas sällskap.

Jag gillar Mrs Crawley och doktorn. De passar sjukt bra tillsammans och jag ser fram emot att se mer av dem i framtiden.

Att hela familjen åkte till Scottland och besökte vänner tyckte jag också om. Börkar tröttna lite på att se dem instängda i slottet. Jag gillar också att Rose var med och fick följa med dem hem. Lite nytt liv är perfekt. Särskillt eftersom de andra karaktärerna börjar bli äldre.

Jag gillar inte det som hände med Matthew. Jag älskar Mary/Matthew, fast samtidigt tycker jag de har blivit ”för vuxna” i varandras sällskap. Förut var de envisare och deras förhållande var inte så lungt som det är nu. Det kanske endå var det bästa att få bort Matthew, fast nu kan jag inte tänka mig att Mary någonsin blir lycklig. I så fall lär det ta lång tid.

Avslutningsvis skulle jag vilja säga att detta var ett av de bästa avsnitten i Downtons historia. Helt klart en favorit som jag ska se fler gånger. Och jag längtar verkligen efter nästa säsong (om det blir någon, vilket det troligtvis blir).

Taggat:

Kommentera

